Після початку повномасштабної війни Україна зазнає значного зменшення кількості учнів у школах, і ця тенденція помітно впливає на систему освіти в цілому. За даними Міністерства освіти, за останній рік кількість школярів скоротилася на 300 тисяч, а число педагогів – на 10 тисяч.
Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!
ПідписатисяНезважаючи на такі показники, масові звільнення вчителів не передбачаються, однак освітня галузь стикається з суттєвими викликами, які можуть вплинути на доступність та якість освіти в країні.
Зокрема, міністр освіти Оксен Лісовий повідомив, що школи відчувають кадровий дефіцит. Навіть на фоні зменшення кількості учнів існує нагальна потреба в педагогах, особливо вчителях природничих дисциплін, іноземних мов та інформатики. Міграція, природне вибуття педагогів пенсійного віку та перехід вчителів в інші галузі через недостатній рівень оплати праці призводять до того, що в деяких регіонах кількість вчителів критично зменшується.
За словами Лісового, зменшення кількості учнів викликане не лише міграцією, але й тимчасовою відсутністю учнів через переміщення сімей у більш безпечні райони України або за кордон. Це породжує додаткову проблему – оптимізацію шкільної мережі. Ідея оптимізації полягає в більш ефективному розподілі ресурсів між навчальними закладами: школи з меншою кількістю учнів можуть бути реорганізовані, а навчальний процес – переглянутий.
Популярні статті зараз Які мінімальні пенсії мають отримувати українці в листопаді Надбавку до пенсії хочуть забрати: хто втрачає більше 2000 гривень За поповнення з термінала заплатите додатково: банки встановили нові правила Уважно подивіться на свої купюри в 200 та 100 гривень: українці можуть втратити гроші Показати щеПроблема кадрового дефіциту стає ще більш гострою на фоні зниження кількості педагогів. Згідно з даними міністерства, багато вчителів старшого віку завершують свою трудову діяльність, що є природним процесом. Водночас молоді спеціалісти неохоче обирають педагогічні професії через низький рівень заробітної плати, обмежені можливості кар'єрного зростання та складні умови праці. Більше того, багато вчителів залишають професію, виїжджаючи за кордон або перекваліфікуючись у більш високооплачувані професії в інших сферах.
Особливо проблемною є ситуація з вчителями, що спеціалізуються на таких дисциплінах, як математика, англійська мова та інформатика. За словами Лісового, в деяких регіонах вчителів цих спеціальностей практично немає, тому школи змушені запрошувати на роботу спеціалістів з інших предметів або шукати інші способи закрити прогалини в навчанні. В деяких випадках педагогам доводиться вести кілька предметів одночасно, що негативно впливає на якість навчального процесу.
Міністерство освіти та уряд розглядають кілька шляхів вирішення кадрових проблем у школах. Основний напрямок – підвищення зарплат для вчителів, особливо для спеціалістів, що викладають дефіцитні дисципліни. Однак поки рішення про значне підвищення заробітної плати залишається на рівні обговорень, а фінансові ресурси обмежені.
Інший варіант – створення програм підтримки для молодих вчителів, щоб залучити їх до роботи в школах. Це може включати спеціальні гранти, житлові програми або додаткові стимули для вчителів, які готові працювати в сільській місцевості або в регіонах з низькою чисельністю населення. Міністерство також планує працювати над вдосконаленням системи підготовки та перепідготовки педагогів, щоб підвищити їх кваліфікацію та адаптувати до нових викликів, які постають перед школами.