Ефективність роботи Міністерства оборони під керівництвом Рустема Умерова викликає критики як в українському суспільстві, так і з боку західних партнерів: главу відомства звинувачують в управлінському хаосі, закупівлях у сумнівних компаній за завищеними цінами та політично мотивованій кадровій політиці. Нещодавнє розслідування «Дзеркала тижня» вказує на серйозні управлінські проблеми, які загрожують обороноздатності країни в найкритичніший період війни з Росією.

Підпишись на наш Viber: новини, гумор та розваги!

Підписатися

Ситуація стає загрозливою в контексті нещодавно представлених резидентом України Володимиром Зеленським стратегічних документів – Плану стійкості та Плану перемоги. Успіх обох залежить від ефективності Міністерства оборони, яке забезпечує армію ресурсами, залучає західні інвестиції в оборонний сектор і проводить дієву військову дипломатію.

Проте аналітики зазначають: міністр оборони Рустем Умеров, який займає посаду вже більше року, не продемонстрував жодного прогресу в ключових напрямках. Основні проблеми зводяться до управлінського хаосу, саботажу реформ і слабкої координації з міжнародними партнерами.

Закупівлі: централізований хаос чи свідомий саботаж?

Одним з найболючіших питань залишаються оборонні закупівлі. З початку каденції Умерова в міністерстві тривають скандали, пов'язані з спробою ліквідувати Агентство оборонних закупівель (АОЗ). Рішення про ліквідацію, нібито продиктоване стандартами НАТО, було відкликано лише після тиску громадськості та партнерів.

Популярні статті зараз Готові до мобілізації: скільки в Україні залишилося придатних до служби чоловіків Чи загрожує українкам примусова мобілізація: в ТЦК пояснили, хто з жінок отримає повістки Вища освіта стане привілеєм для обраних: університети змінять підхід до навчання Авто стане непозволеною розкішшю: ціни на паливо будуть формуватися інакше Показати ще

Проте станом на кінець листопада наглядова рада АОЗ так і не почала свою роботу через бюрократичні формальності. Внаслідок цього виникає ризик політично мотивованого звільнення керівниці АОЗ Марини Безрукової, відомої своєю принциповістю.

Також нереформованими залишаються спецекспортери, які займаються постачанням зброї за завищеними цінами та через посередників. Незважаючи на гучні заяви міністра, результатів ліквідації корупційних схем досі не досягнуто.

Конфлікти інтересів і управлінський хаос

Окрім проблем із закупівлями, журналісти відзначають, що в Міноборони процвітає дублювання функцій департаментів. Департамент військово-технічної політики (ДВТП) досі займається частиною оборонних угод, незважаючи на створення нових структур. При цьому на ключових посадах залишаються люди, які раніше фігурували в корупційних скандалах.

Критики міністра також звертають увагу на надмірне і сумнівне «делегування відповідальності». Більшість ключових напрямків курує його заступник Дмитро Клименков, близький друг і бізнес-партнер Умерова. Це стосується закупівель, управління землями Міноборони, капітальних вкладень та роботи з держпідприємствами. Така централізація створює високі ризики корупції.

Вплив Туреччини: виклик для міжнародного співробітництва

Особливу стурбованість викликає тісний зв'язок керівництва Міноборони з Туреччиною. Радники міністра, які не мають офіційних посад і доступу до державної таємниці, фактично впливають на стратегічні для обороноздатності країни рішення і беруть участь в міжнародних переговорах. Журналісти повідомляють, що ці особи можуть мати російські паспорти, що ставить під сумнів їхню лояльність.

Отримані журналістами виписки з бізнес-реєстрів США, Туреччини, України, Панами, Росії, Киргизстану, ПАР, Естонії, Тунісу, Канади та інших країн підтверджують (див. документи), що Снавер Сейтхалилев, Ленур Мамбетів і Рустем Умеров протягом майже двох десятиліть є надійними бізнес-партнерами у структурах, пов'язаних з турецькими інвестиціями та впливом в Україні.

Таке тісне співробітництво України з Туреччиною у сфері виробництва зброї, зокрема спільний проект зі створення винищувача KAAN, також викликає занепокоєння з боку США. Вашингтон уважно стежить за турецько-російськими відносинами і висловлює недовіру будь-яким ініціативам, які можуть поставити під загрозу їхні оборонні технології.

Як свідчить розслідування «Дзеркала тижня», діяльність Міноборони під керівництвом Умерова супроводжується численними конфліктами інтересів, слабкою координацією та ризиком зриву реформ. На фоні війни ці проблеми можуть мати загрозливі наслідки не лише на внутрішньому рівні, але й у сфері зовнішньої політики, оскільки довіра міжнародних партнерів до українського оборонного сектору залишається критично важливою.

Саботаж і хаос у Міноборони переростають у системну проблему, яка може поставити під загрозу реалізацію стратегічних планів Зеленського, резюмують розслідувачі. Отже, країна потребує термінових і рішучих кроків для відновлення довіри як всередині країни, так і з боку західних партнерів.